7.května 2024
Zaměstnavatelé stále častěji lustrují své potenciální zaměstnance na sociálních sítích a zjišťují si o nich informace, které jsou rozhodující pro výkon práce. Každý z nás by si měl promyslet, co všechno na těchto sítích uvede a co zpřístupní k náhledu, zvláště pokud se uchází o zaměstnání.
Zaměstnavatele nejvíce zajímá sociální síť LinkedIn. Na této síti uvádějí lidé své profesní zkušenosti a informace o svých zájmech. V současné době je na LinkedIn registrováno skoro 1 milion Čechů z různých oborů, kteří si zde vytvářejí své pracovní portfolio. Důležitá je údernost profilu a nastavení klíčových slov. Síť LinkedIn využívají zejména mladí lidé ve věku 25 až 44 let a naopak lidé nad 55 let tvoří nejslabší věkovou kategorii.
Zaměstnavatelé mohou hledat a schraňovat pouze údaje uchazečů o zaměstnání, které jsou podstatné pro uzavření pracovní smlouvy. Tyto údaje získávají od samotných uchazečů, od dalších osob nebo z veřejných zdrojů na internetu. Nárok mají na kontaktní a identifikační údaje uchazečů a na další doplňující informace podstatné pro výkon zaměstnání, například minulé povolání, záliby nebo odbornou kvalifikaci.
Zaměstnavatelé musejí nakládat s údaji podle zákona o ochraně osobních údajů (ZOOÚ), tzn., že je nesmí zneužít ani předávat třetím osobám. Na sociálních sítích by neměli zkoumat osobní život uchazečů, sledovat jejich soukromé fotografie a číst jejich příspěvky a komentáře, neboť s největší pravděpodobností nesouvisí s inzerovanou pracovní pozicí. V případě, že zaměstnavatelé vyhledávají na sociálních sítích potenciální zaměstnance a evidují jejich údaje v databázi, musí to oznámit Úřadu pro ochranu osobních údajů.
Uchazeči se mnohdy nedozví, že se na ně zaměstnavatel podíval na sociálních sítích. Pokud ale zjistí, že je zaměstnavatel kvůli informacím na jejich profilech diskriminoval a nepřijal, mohou se bránit a podat žalobu na ochranu před diskriminací nebo podnět inspektorátu práce či Úřadu pro ochranu osobních údajů. Většinou je toto ale velmi těžko prokazatelné, jelikož tyto informace organizace oficiálně neevidují.
Při pohovoru vás zaměstnavatel musí informovat, že čerpal údaje ze sociálních sítí nebo z jiných zdrojů. Na sociální sítě se dívá až 84 procent zaměstnavatelů a sami je využívají ke své prezentaci a ke zveřejňování inzerátů. Dvě třetiny firem sledují profily na Facebooku, proto se nedoporučuje veřejně sdílet nevhodný obsah nebo soukromé fotografie. Více než třetina firem v minulosti diskvalifikovala uchazeče kvůli informacím ze sociálních sítí.